Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Czego się zlękniesz w nadbałtyckiej stronie?

31 października 2024 | Rzecz o historii | Marcin Niemojewski
Kadr z filmu „Lokis”: Ragana z wężem, ważnym na Litwie bóstwem mitycznym
autor zdjęcia: FILMOTEKA NARODOWA
źródło: Rzeczpospolita
Kadr z filmu „Lokis”: Ragana z wężem, ważnym na Litwie bóstwem mitycznym
Kard z filmu „Lokis” (1970 r., reżyseria: Janusz Majewski). Na pierwszym planie: Edmund Fetting jako pastor profesor Wittembach
autor zdjęcia: A.KWIATKOWSKI/PAP
źródło: Rzeczpospolita
Kard z filmu „Lokis” (1970 r., reżyseria: Janusz Majewski). Na pierwszym planie: Edmund Fetting jako pastor profesor Wittembach
Jedno z wyobrażeń Aitvarasa, bytu mitycznego, który mógł przybierać postać ognistego koguta, węża lub smoka
autor zdjęcia: Wikimedia Commons
źródło: Rzeczpospolita
Jedno z wyobrażeń Aitvarasa, bytu mitycznego, który mógł przybierać postać ognistego koguta, węża lub smoka
Przedstawienie diabła-velniasa w Muzeum Žmuidzinavičiusa w Kownie
autor zdjęcia: D.USIEN/WIKIMEDIA
źródło: Rzeczpospolita
Przedstawienie diabła-velniasa w Muzeum Žmuidzinavičiusa w Kownie
Prosper Mérimée (1803–1870)
autor zdjęcia: MUSEE CARNAVALET/WIKIMeDIA
źródło: Rzeczpospolita
Prosper Mérimée (1803–1870)
Lāčplēsis (Pogromca Niedźwiedzi), najważniejszy bohater w uniwersum mitów łotewskich. Pomnik Wolności w Rydze
autor zdjęcia: PETERS J. VECRUMBA/WIKIMEDIA
źródło: Rzeczpospolita
Lāčplēsis (Pogromca Niedźwiedzi), najważniejszy bohater w uniwersum mitów łotewskich. Pomnik Wolności w Rydze

„Lokis” Janusza Majewskiego to nie tylko udany i pełen uroku eksperyment z kinem gatunkowym w czasach mrocznych. Oglądany po latach, prowokuje też do refleksji nad osobliwościami literatury XIX wieku, zawiłościami lingwistycznymi, a przede wszystkim nad specyfiką mitologii bałtyckiej.

„Lokis. Rękopis profesora Wittembacha” – bo tak brzmiał pełny tytuł – miał premierę we wrześniu 1970 r. Obsada była imponująca. W rolach głównych wystąpili: Edmund Fetting, Józef Duriasz, Gustaw Lutkiewicz, Małgorzata Braunek i Zofia Mrozowska; a wspomagali ich w epizodach: Bogusz Bilewski i Hanna Stankówna. Muzykę do filmu skomponował Wojciech Kilar. Mimo to dzieło Majewskiego gości dzisiaj w ramówkach kanałów telewizyjnych bardzo rzadko. A szkoda, był to bowiem pierwszy kinowy film grozy zrealizowany w Polsce po wojnie. Trzeba tu przypomnieć, że polska kinematografia 20-lecia międzywojennego miała na tym polu pewne zasługi, by wymienić choćby „Dybuka” Michała Waszyńskiego z 1937 r. Tak późne pojawienie się obrazu reprezentującego ten gatunek wynikało więc nie z braku tradycji, lecz z genetycznej niechęci władz PRL do wszelkich przejawów irracjonalizmu na wielkim ekranie. Być może „Lokis” mógł powstać tylko dlatego, że był ekranizacją. Kolejną w reżyserskim dorobku Janusza Majewskiego, a co ciekawsze – nie pierwszą adaptacją prozy tego samego francuskiego pisarza.

Literacki pierwowzór filmu

Pochodzący z zamożnej paryskiej rodziny Prosper Mérimée (1803–1870) był człowiekiem wielu talentów i pasji. Ukończył studia prawnicze, ale w tym samym czasie ze...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 13016

Wydanie: 13016

Spis treści
Zamów abonament